El món dels vencedors

Projecte personal

2010-2014

Partint de la inquietud generada per la lectura de la novel·la Mala gente que camina (Benjamin Prado) i motivat per la brutalitat de la repressió franquista, l’any 2010 vaig iniciar un projecte d’arqueologia del franquisme amb el propòsit de fotografiar les residències dels personatges més rellevants de la cúpula dels diferents governs franquistes.

 

Aquest objectiu es va veure lleugerament modificat quan vaig conèixer el procés judicial de l’any 2008, en el qual el jutge Garzón va imputar 35 alts càrrecs de la primera etapa del govern franquista com a responsables de crims contra la humanitat. En el transcurs d’aquest procés, el magistrat es va veure obligat a reclamar les seves actes de defunció per declarar extintes les seves responsabilitats. L’obtenció de còpies d’aquests certificats, on consta la darrera adreça oficial del difunt, em va possibilitar iniciar el projecte i, a la vegada, el va acotar als considerats màxims responsables de la repressió, representants per personatges com Francisco Franco, Nicolás Franco, Serrano Súñer, Juan Vigón, Queipo de Llano o Tomás Domínguez Arévalo.

 

La localització, identificació i registre de les cases per tot el territori espanyol em va conduir a la consecució d’un projecte que, a través de la cara visible de les residències d’alguns dels personatges més obscurs de la Guerra Civil i la Dictadura, simbòlicament elementals com a monuments d’autorepresentació, ens ofereix una imatge inèdita del franquisme que ret compte de l’imaginari històric, cultural i estètic de les elits franquistes, dels seus privilegis i de la impunitat de què han gaudit.

 

 

  • Vista del Palacio del Canto del Pico, Torrelodones (Madrid), una de las segones residències de Francisco Franco Bahamonde.

  • Vista des de la piscina de la façana sud del Palacio del Canto del Pico, Torrelodones (Madrid).

  • Perspectiva frontal de la façana principal del Palacio de la Isla, residència de Francisco Franco a Burgos durant el transcurs de Guerra Civil (1936-1939).

  • Porta de sortida del Pazo de Mierás de Francisco Franco, a Sada (La Corunya).

  • Vista general del Pazo de Meirás, casa de Francisco Franco a Sada (La Corunya).

  • Jardí i façana principal del Palacio de El Pardo, residència oficial de Francisco Franco, El Pardo (Madrid).

  • Façana principal del Palacio de Cornide, residència de Francisco Franco a la ciutat de La Corunya.

  • Porta d’entrada al bloc de pisos on va viure Salvador Moreno Fernández, barri de Salamanca (Madrid).

  • Casa d’Agustín Muñoz Grandes a la urbanització de Puerta de Hierro, Madrid.

  • Vista general del Cortijo de Gambogaz, residència oficial de Gonzalo Queipo de Llano a Camas (Sevilla).

  • Detall del Cortijo de Gambogaz, residència oficial de Gonzalo Queipo de Llano a Camas (Sevilla).

  • Portal d'entrada al domicili oficial de Ramón Serrano Súñer, al barri de Salamanca de Madrid.

  • Segona residència de Ramón Serrano Súñer, a Gandesa (Tarragona).

  • Façana principal de la residència oficial de José Luis Arrese y Magra, a Corella (Navarra).

  • Façana lateral de la casa de José Luis Arrese y Magra, un antic palau del S.XVI a Corella (Navarra).

  • Façana principal del bloc de pisos on va viure Nicolás Franco, al carrer Princesa de Madrid.

  • Residència oficial de Tomás Domínguez Arévalo, a Villafranca (Navarra).

  • Segona residència de Tomás Domínguez Arévalo, a Pamplona.

  • Porta d'entrada a la propietat de Juan Vigón Suero-Díaz, a Caravia (Astúries).

  • Casa de Juan Vigón Suero-Díaz, a Caravia (Astúries).

  • Domicili oficial de Miguel Ponte y Manso de Zúñiga, a Maó (Menorca).

  • Vista general de l'exposició El món dels vencedors. Saló de maig, al marc de BCN Producció-La Capella 2014, a La Capella deBarcelona.

  • Vista de l'exposició El món dels vencedors, Saló de tardor, a la Torre de Ses Puntes, Manacor (Mallorca), l'any 2015.

  • Vista general d'El món dels vencedors, Saló d'estiu, A la Sala Montsuar de Institut d'Estudis Ilerdencs (Lleida) l'any 2016.

  • Vista parcial de l'exposició El món dels vencedors. Saló de l’exili, al Museu de l’Exili de La Jonquera, l'any 2017.

  • El món dels vencedors, instal-lació que va formar part de la mostra Cómo vivir con la memoria, a cura de Manuel Olveira al MUSAC de León, l'any 2018.

  • Vista parcial de la instal-lació El món dels vencedors, que va formar part de l'exposició El Arca, a cura de Pia Ogea, al Conde Duque de Madrid, l'any 2021.